Zorgen pijnstillers bij griep ervoor dat griep langer aanhoud?

Het lichaam warmt uit zichzelf op om te vechten tegen de griep. Door die koorts te onderdrukken is mijn theorie dat het lichaam minder hard kan werken tegen de griep en dat de griep langer duurt dan zonder koortsremmer.
Heeft iemand het antwoord op?

Toegevoegd na 3 minuten:
*Aanhoudt met dt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (2)

Nee, dat doet het niet.
Het is een hardnekkig misverstand dat griep (of een willekeurige andere infectie of ontsteking) langer duurt als je de koorts onderdrukt. Middelen als paracetamol en NSAID's worden veelvuldig gebruikt tijdens griep, enerzijds als pijnbestrijding, anderzijds om de koorts te onderdrukken. Verschillende goed opgezette onderzoeken hebben aangetoond dat dit geen enkele invloed heeft op de duur van de ziekte.

De waarheid is dat we nog steeds niet weten wat de precieze reden is dat we koorts krijgen. (Het biochemische principe is wel bekend, maar niet waarom dit mechanisme überhaupt bestaat.) Door leken wordt vaak gedacht dat koorts nodig is omdat reacties bij hogere temperaturen sneller verlopen waardoor een infectie effectiever bestreden zou worden. De reacties in je lichaam verlopen echter het meest effectief bij normale lichaamstemperatuur. Het feit dat je je ziek gaat voelen (puur alleen van de koorts al) is een teken dat de reacties juist minder effectief verlopen. Ook het feit dat genezing niet langer duurt spreekt tegen deze theorie.

Koorts lijkt eerder een ongewenst bijverschijnsel van een ontsteking te zijn, een soort Vergiftigingsverschijnsel. De aanpassing van de thermostaat is dan dus ongewenst, maar wel de reden dat je lichaam koorts gaat maken.

Sterker ontstekingsremmers als prednison onderdrukken koorts ook. Genezing van bacteriële infecties kunnen door deze middelen wel langer duren. Dit komt door de ontstekingsremming, niet door de onderdrukking van de koorts. Voor virale infecties geldt dit veel minder tot niet.
Zwakke ontstekingsremmers als NSAID's hebben dit effect dus geheel niet.

Je kan de pijnstillers dus zonder problemen nemen; je gaat je er juist beter door voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgezien van het feit dat ik arts ben en het bovenstaande strookt met mijn ervaring en (belangrijker) de ervaring van duizenden andere artsen met mij? Het wordt ook gestaafd door vele colleges basale fysiologie, infectiologie, ziekteleer en farmacologie.
Daarnaast verschillende boeken, waaronder de leerboeken van Souhami, vd Meer, vdBrande, Eekhof en vdLisdonk. De volgende onderzoeken moet ik dan minstens noemen:
Weisse ME, Miller G, Brien JH. Fever response to acetaminophen in viral vs. bacterial infections. Pediatr Infect Dis J 1987;6:1091-4
Torrey SB, Henretig F, Fleisher G, Goldstein RM, Ardire A, Ludwig S, et al. Temperature response to antipyretic therapy in children: relationship to occult bacteremia. Am J Emerg Med 1985;3:190-2
Yama moto LT, Wigder HN, Fligner DJ, Rauen M, Dershewitz RA. Relationship of bacteremia to antipyretic therapy in febrile children. Pediatr Emerg Care 1987;3:223-7
Richardson AC, Roghmann KJ, White KC. Use of clinical observation scales following antipyretic therapy to predict serious illness in febrile children. Am J Dis Child 1999;144:435
Baker MD, Fosarelli PD, Carpenter RO. Childhood fever: correlation of diagnosis with temperature response to acetaminophen. Pediatrics 1987;80:315-8 Het spijt me maar het is niet meer te zeggen welk stukje informatie precies uit welke bron komt. Ongetwijfeld is deze lijst ook niet compleet.
Koorts moet je meteen onderdrukken
Koorts is een signaal dat je lichaam aan het vechten is tegen ziekteverwekkers. Het is dus eigenlijk een goed teken. Koorts onderdrukken is meestal weinig zinvol. Het gevaar bestaat zelfs dat je je daardoor weer aardig goed voelen en vrolijk rond gaat lopen, terwijl je eigenlijk beter in je bed kan blijven liggen. Dan kan je lichaam tenminste al zijn energie in de 'oorlog' tegen het virus stoppen en ben je sneller weer helemaal beter.

Toegevoegd na 2 dagen:
Koorts moet je meteen onderdrukken is de stelling. Het antwoord is: Nee. Zie tekst en uitleg.

Toegevoegd na 2 dagen:
Koorts moet je meteen onderdrukken is de stelling. Het antwoord is: Nee. Zie tekst en uitleg.

Toegevoegd na 2 dagen:
Koorts moet je meteen onderdrukken is de stelling. Het antwoord is: Nee. Zie tekst en uitleg.

Toegevoegd na 2 dagen:
Koorts moet je meteen onderdrukken is de stelling. Het antwoord is: Nee. Zie tekst en uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry paar "bewerken" teveel aangeklikt.